Wednesday, June 13, 2012

Konsep 'tense' (telah / sedang / akan)


Dalam bahasa Inggeris terdapat konsep 'tense' dimana dengannya kita dapat mengetahui atau memberitahu melalui satu perkataan bahawa suatu perbuatan, aktibiti atau keadaan telah berlaku, sedang berlaku, akan berlaku atau sepatutnya berlaku.
Contoh :
eat   - makan
I eat rice  - saya makan nasi 
I do not eat iron - saya tidak makan besi
I ate   - saya sudah makan
I will eat   - saya pasti akan makan 
I am eating  - saya sedang makan (sekarang)
I was eating  - saya sedang makan (ketika itu) 
I have eaten the fish - saya pernah makan ikan itu
     (dan mungkin makannya lagi)
I had eaten the fish - saya pernah makan ikan itu
     (dan tak akan makan lagi)
I had been eating - saya sedang makan (pada masa itu)
I will be eating - saya akan sedang makan
     (pada masa itu)
I will have eaten - saya akan sudah habis makan
     (pada masa itu)
I will have been eating - saya akan sudah makan
I should have been eating
   - saya sepatutnya sudah makan

speak   - cakap
I speak English  - saya cakap Inggeris 
I do not speak Iban - saya tidak cakap bahasa Iban
I spoke   - saya sudah cakap
I will speak   - saya pasti akan cakap 
I am speaking  - saya sedang bercakap (sekarang)
I was speaking  - saya sedang bercakap (ketika itu) 
I have spoken  - saya pernah bercakap
     (dan mungkin bercakap lagi)
I had spoken  - saya pernah bercakap
     (dan tak akan bercakap lagi)
I had been speaking - saya sedang bercakap (pada masa itu)
I will be speaking - saya akan sedang bercakap
     (pada masa itu)
I will have spoken - saya akan sudah habis bercakap
     (pada masa itu)
I will have been speaking - saya akan sudah bercakap

Blog Yang Popular - Marilah Belajar

BAHASA MALAYSIA

BAHASA INGGERIS

SCIENCE

MATEMATIK

Kandungan E Learning Portal

kEMAHIRAN HIDUP

BAHASA CINA

PERDAGANGAN

Labels

BIOLOGI

FIZIK

KIMIA

SELAMAT BELAJAR

Kitaro Music